duminică, 25 iulie 2010

Lasagna cu paste de casa



Un proverb modern, spune ca spectacolul nu se termina pana cand doamna cu forme rubensiene nu canta :))
In cazul meu, the fat lady ar fi trebuit sa fie felia de lasagna, care, imortalizata in goana calului, era prea fierbinte ca sa surprinda pe deplin splendoarea acestui fel.

Lasagna am facut-o in ziua finalei cupei mondiale de fotbal si tava fierbinte, cu noi alaturi :) a sfarsit la prietenii nostri, sa vedem laolalta spectacolul si sa ne bucuram de-o zi superba de duminica.

Masina de paste imi doresc demult, insa am pus mereu in balanta necesitatea ei. Nu suntem mari mancatori de paste, ne plac, dar nu in mod exagerat. Pana la urma a invins curiozitatea si
mi-am cumparat o masina de paste manuala, care alaturi de malaxorul Kitchen aid este una dintre cele mai faine gaselnite din ultimii ani.

Pastele se fac fulgerator si gustul .... guuuustul ... este minunat! Masina intinde foaia si-apoi stie si s-o taie :) in tagliatelle ori taitei. V-o recomand fara sfiala!

Reteta clasica de paste este:
1 ou extralarge la 100g faina.
Se framanta impreuna si aluatul se lasa deoparte 20 de minute, acoperit cu folie de plastic. Dupa cele 20 de minute, purcedem la treaba. Masina are 9 trepte. Am jonglat cu toate. Incep mereu cu treapa 1 care tranforma mingiuta de aluat (cat o minge de ping-pong va sugerez, nu mai mare) intr-o foaie grosuta, apoi am sarit la treapta 3, apoi la 7, apoi la 9. Le puteti lua la rand insa nu e nevoie. Trecerea prin cele 3-4 trepte dureaza mai putin de 1 minut. Se presara faina dupa fiecare manevra, asa vag, sa evitati bruscarea aluantului. Foile se lasa la uscat pe masa bine infainata, numai pana terminati de intins tot aluatul.

Pastele proaspete se fierb in apa sarata, nu mai mult de 3 minute. Este ca totul se petrece in pas alert? :)

Pt lasagna de azi am lucrat cu 3 oua si 300g faina.

Sosul cu carne (cantitatile sunt aproximative)
- 500-700g carne de vita tocata
- 1 ceapa mare ori 2 mijlocii
- 1 morcov, o codita de telina, un ardei rosu (optional), date pe razatoarea robotului de bucatarie
- 1 lingura bulion de ardei si-o cana de sos de rosii
- ulei de masline
- sare, piper dupa gust

Sar direct la taina: acum ceva vreme l-am vazut pe Mario Batali (he has magic in his hands :) ) facand un sos pt paste. A durat cu totul peste 2 ore. Ideea este urmatoarea: pt un sos delicios, carnea trebuie prajita multicel in suc propriu si-apoi adaugand putin cate putin apa/vin/supa de vita si prajind iarasi pana se evapora lichidul obtinem un gust absolut special.

- am lucrat intr-o tigaie cu peretii inalti
- ceapa tocata marunt se pune la prajit in cateva linguri de ulei, prajim pana devine usor sticloasa
- se adauga restul de legume si se prajesc impreuna pt alte 3 minute
- urmeaza carnea tocata si de-aici pana carnea se transforma in ''firimituri'' prajirea (focul este maricel in punctul asta) trebuie supravegheata, altfel raman cocoloase inestetice de carne tocata
- cand s-au format 'firimiturile' se adauga lingura de bulion de ardei, se da focul mic si se lasa totul sub capac 40-45 minute. Reveniti la fiecare 10 minute sa amestecati si sa adaugati putin lichid in cazul in care nu mai este
- dupa cele 45 minute se adauga si sosul de rosii si se lasa fara capac alte 10-15 minute
- am adaugat si foarte putin oregano, se poate si putin busuioc, insa adaosurile depind de gusturile voastre desigur :)
- daca pielea ardeiului adaugat la inceput apare ici si colo in amestec, pescuiti-o si dati-o la gunoi. :)

Sosul alb
- i-as putea spune bechamel, dar i-am mai adaugat ceva

1L lapte + 2 linguri varfuite de faina+ 1 lingura de unt (unt rece)+ 300g mozzarella proaspata data pe razatoare+ sare si piper dupa gust

- se pune untul la topit intr-o cratita
- se adauga faina si se amesteca incontinuu pt 2 minute, s-o prajim, sa-i schimbam putin gustul
- se adauga laptele incet, amestecand mereu, nu ne dorim cocoloase in sos
- se lasa la fiert pe foc mic pana se ingroasa, amestecand dinc and in cand
- se adauga mozzarella, se amesteca pana se topeste si se trage de pe foc
- se adauga sare si piper dupa gust

Cum se monteaza?
- am fiert pastele numai dupa ce am facut ambele sosuri, pt ca au fost multe foi si trebuiau folosite imediat
- o tava de ceramica/yena (35x23cm in cazul meu) se unge cu putin ulei, se presara o lingura rasa de pezmet si se tapeteaza fundul formei
- se asterne un rand de foi, se toarna si intinde un polonic, doua de sos alb si se asterne iarasi un rand de foi
- urmeaza sosul rosu si-un rand de foi, iarasi alb si foi
- dupa cum vedeti am vrut sa delimitez cele 2 culori pt un look spectaculos
- continuati pana se termina sosurile, ultimul este cel alb
- iar tusul final este parmezan si romano proaspat ras cu care acoperiti lasagna
- se da la cuptorul incins in prealabil la 375-400F pana se rumenesteste frumos. Minim 30 de minute.



Delicios e putin spus. :)

10 comentarii:

Boabe de Cafea spunea...

Nu am mai facut lasagna de un secol! Mi-ai facut pofta!

Momo spunea...

e tare placut sa faci paste in casa,pentru mine e mereu o placere sa ma joc cu aluatul si masina!iar lasagna ta arata groaznic de tentanta!

Emil Tamaș spunea...

Lasagnele alla bolognese sunt oarecum specialitatea mea, așa că vin cu câteva tips&tricks:

- Lasagna din pasta fresca nu are nevoie de fierbere! Sucurile din sosuri și zerul din brânzeturi vor fi suficiente pentru a pătrunde pasta fresca. Odată ce ai făcut foliile, depozitează-le la frigider învelite în folie de plastic sau aluminiu peste care ai împrăștiat puțină făină. E important să fie ferite de curenți de aer ca să nu se usuce. O să vezi că e mult mai ușor așa și aroma de grâu e mai pregnantă.

- Cred că poți să sari peste ardeiul din sosul alla bolognese. Tinde să facă mâncarea mai acidă decât e cazul.

- Ceapa și Morcovii le călesc deodată.

- Folosesc veșnic vin roșu sec, mult vin roșu, cam 500 ml la 1 KG de carne și evit să condimentez până ce scade aproape complet, pentru că tinde să anihileze orice alt ingredient (piper, rozmarin)

- Aș fi folosit 3-4 morcovi la atâta carne :-)

- De obicei folosesc 3 părți carne de vită și o parte carned de porc, pentru o aromă mai specială.

- Lipsește Rozmarimul din sosul alla bolognese. Dacă nu ți-e antipatic, el va face diferența data viitoare :-)

- Despre sosul bechamel: când făina miroase a "danish butter cookies", e cazul să punem laptele, dar nu înainte, altfel ratăm o aromă superbă. Nu uita de un vârf de cuțit de nucșoară (ground nutmeg), dar documentează-te dacă nu ai alergici în familie înainte. Data viitoare sari peste mozarella și pune-o pe urmă :-)

- Pentru cine are răbdare, lasagna e mult mai bună a doua zi, când se taie și delimitează mult mai bine.


- Beware: Știu din surse sigure că prin multe restaurante din Italia, sosul Bolognese se face din resturi de carne adunate de pe masă (steaks etc)

Pff... gata :-)

Andreea spunea...

Boabe de cafea, Alison servus doamnelor. A fost o bunatate. Pt mine masina de paste a fost o revelatie.

Andreea spunea...

Emil, apreciez comentariul detaliat. Merci fain. Lasagna de azi e o variatie persoanala a unei retete clasice.

Apropo de italieni, daca ai fost in Roma sugereaza-mi te rog niste restaurante faine. Merci anticipat.

Emil Tamaș spunea...

Andreea - Cu plăcere. N-am fost în Roma încă :-)

Laura spunea...

Servus, Andreea. Si mie mi-ai facut o pofta de zile mari. Astept sa se intoarca copiii din Ro, si "trantesc" una atunci. Pe mine ma mai roade o intrebare: ce fel de masina de paste ti-ai luat? La marca ma refer si ceva detalii daca ai timp. De acord cu tine la parerea despre Kitchen Aid. De nelipsit!

Andreea spunea...

Servus Laura, masina se numeste Atlas 150, Marcato. Cu google o gasesti fara gres. A mea a fost 98CAD. Se monteaza si curata extrem de simplu. Cum spuneam in post, pt intins pasta, ai 9 trepte, extrem de usor de utilizat. Vine cu tot cu partea care taie aluatul in taitei ori fettuccini. 2 thumbs up din partea mea :)

Laura spunea...

Am gasit, multumesc! Cred ca im cumpar si eu, attachments-urile de la Kitchen Aid nu prea imi plac cum functioneaza. Ma duc sa bag un ochi la canoli.

Andreea spunea...

Nici mie nu-mi plac attachementurile de la Kitchen aid. Ce anomalie, pt ca malaxorul mi-l ador :)
Daca-ti iesi masinica de paste, n-o sa-ti para rau, chiar daca n-o folosesti f des,cand o vei face ai sa vezi ca diferenta e uriasa :)

Trimiteți un comentariu