marți, 28 decembrie 2010

Prajitura cu foi albe



Asa este notata in carnetelul meu de retete si-o vad circuland si sub numele de prajitura Alba ca zapada. Foile albe sunt, de fapt, doar un pretext pt crema care le ''sustine'', iar amoniacul le face mai fragede pe zi ce trece.

Dupa framantarea foilor, este obligatoriu sa le lasati sa se odihneasca minimum 30 de minute.

Se pot umple cu o crema de vanilie, cu o crema de lamaie sau cu o crema caramel.
Se prepara un soi de budinca din lichid (doar lapte pt crema de vanilie, lapte + apa caramel pt crema caramel, lapte + zeama de lamaie pt crema cu lamaie) zahar si faina si cand amestecul s-a racit complet se adauga lingura cu lingura, in untul batut spuma.

Ingrediente pt 3 foi (25x35cm):
80 g unt + 1 ou + 3 linguri de zahar+ 5 linguri de lapte (sa mai aveti vreo 3 linguri de lapte pregatite)+300g faina + 1 plic de amoniu pentru prajituri( cca 8g amoniac= o lingura de amoniac)

- se freaca untul cu zaharul, se adauga oul, laptele, amoniacul si la sfarsit faina
(puteti lucra in robotul de bucatarie, mie mi-au mai intrat 3-4 linguri de lapte, framantat la mana n-am mai adaugat niciodata lapte)
- se imparte aluatul in 3, se acopera cu folie de aluminiu si se lasa deoparte min 30 de minute
- se incinge cuptorul la 375F (sau temperatura ideala pt copt prajituri, a cuptorului vostru)
- foile se intind pe masa infainata sau direct pe hartia de pergament
- se coc 8-10 minute, foile trebuie sa ramana albe (daca vedeti o urma vaga de aluat rumenit pe marginea aluatului sunt chiar prea gata :) )
- le puneti delicat pe un gratar si le lasati sa se raceasca
- se coc la fel si celelalte foi


Crema
800ml lapte + 5 linguri de faina (ori 2.5 linguri amidon) + 1 ou + 250g zahar+ 1 lingura esenta de vanilie+ 250g unt la temperatura camerei

- amidonul, zaharul, oul, vanilia si 100 ml lapte se amesteca bine intr-un bol, sa nu existe cocoloase
- 700ml lapte se pun pe foc la fiert
- cand incepe sa clocoteasca, il dati mai incet si adaugati amestecul cu amidon (daca e prea tare, turnati cate putin lapte din cratita in bol in asa fel incat sa fie curgator)
- amestecati incontinuu pana ce amestectul capata consistenta unei budinci (amidonul ii da o nuanta oarecum transparenta, nu opaca asa cum ar fi daca ati pune faina in loc de amidon)
- luati budinca de pe foc si lasati-o sa se raceasca complet, apoi adaugati-o incet peste untul batut spuma

Prajitura se asambleaza in tava in care au copt foile (acoperita cu folie de plastic). Foaie, crema, foaie, crema, foaie. Se acopera ultima foaie cu folie de plastic sau cu un prosop din hartie si se pun niste greutati peste ea (2-3 carti de exemplu). Se lasa la rece pana a 2-a zi cand se taie si se pudreaza cu zahar pudra.

De data aceasta am pus si coaja de lamaie si vanilie si zeama de la o lamaie si-a iesit o nebunie de crema.



22 de comentarii:

diamond spunea...

nu pot sa zic decat: wow! arata de nota 20!

Andreea spunea...

Merci Diamond. Se face repede si-i foarte buna :)

Andreea spunea...

Asta e prajitura preferata a mamei, o face foarte des si iese la fel. Multumesc pentru reteta! A, si imi place tare mult noul format al blogului :)

Andreea spunea...

Si sotului meu ii place foarte mult. Ma bucur ca-ti place noul format. Incerc sa-l fac cat mai user friendly, mai am insa cate ceva de pigulit la el :)

Mona spunea...

Cand spui robot te referi la KA sau ceea ce se cheama la noi food processor (cu lama)? Am facut mereu foile astea cu mana, dar daca zici ca merge si cu mana altuia, m-as incumeta :)

Andreea spunea...

'Mana altuia' LOL e food procesorul cu lama, nu malaxorul nostru minunat. Diferenta ar fi ca au intrat cu 1-2-3 linguri de lapte mai mult decat la procesarea :) manuala.

Mona spunea...

Banuiam eu :) Prajitura e pe lista pentru Revelion deja. Eu o fac si cu grapefruit, are o aroma incredibila!

Andreea spunea...

Pui doar zeama sau si-un pic de coaja?

Eu experimentez niste retete noi pt urmatoarea mini vacanta, sa vedem ce-o iesi :)

Mona spunea...

Pun si coaja, chiar daca pare agresiva, in crema (si in alte prajituri) e grozava. Are mai multa personalitate decat portocala si e ceva diferit fata de lamaie. Cred ca o sa-ti placa, dar poate ar fi bine sa incepi cu mai putina coaja si sa urci treptat cantitatea pe masura ce gusti. Grapefruit rosu e recomandarea mea.

Lale spunea...

Buna Andreea,felicitari ptr.tot ce faci..imi place noul tau ,,look" al blog-ului vreau sa spun.Un an nou fericit!!

Andreea spunea...

Merci Mona. :) Mi-am notat.

Lale merci frumos. :)
Un an nou fabulos si tie :)

Andra spunea...

Nu am mai mancat de cand eram mica. Ma bucur ca am gasit reteta pe blogul tau. Felicitari!

Andreea spunea...

Merci frumos pt vizita Andra. E una dintre prajiturile noastre preferate. :)

Anonim spunea...

scuze ,dar nu inteleg .cum adica 20 de grame de amoniac? ai scris gresit?

Andreea spunea...

Servus anonim, am editat in mesaj, merci. Intr-adevar 1 plic echivaleaza cu o lingura de amoniac = cca 8-10g.

alina spunea...

nu stiu de unde le scoateti sau cum le faceti asa frumoase da-s de-a dreptul mortale toate preparatele de pe blog. stau de-o ora si ma uit desi as avea ceva treba .... dar n-am putut pleca pana n-am citit tot de la a-z.
nu am cuvinte , totul este superb, o adevarata arta. felicitari pt tot!

Andreea spunea...

Alina :) imi place sa fac prajituri si-mi place sa le impart pe cele care pe care le-am incercat si ajustat pana reusesc cu siguranta.

Daca te incumeti sa incerci vreo reteta de pe blog :) mi-ar face mare placere sa-mi spui cum a iesit.

Anonim spunea...

cand eram acasa era reteta care o faceam in general de sarbatori.iesea o nebunie deja a doua zi nu mai era. Acum cred ca am s-o fac si aici .sunt vreo 8 ani de cand n-am mia facut-o.

Cristina spunea...

Am incercat si prajitura asta. Demult voiam sa o fac insa nu am gasit amoniac pt prajituri. Am facut cu praf de copt(la 300g faina am pus un pliculet pt 500g faina) La crema am folosit coaja si suc de la o portocala. A iesit minunata. Cu siguranta o sa mai fac. Multumesc mult de retete, toate explicite si imi ies. Sarbatori fericite!

Andreea spunea...

Cu multa placare Cristina! ma bucur ca ti-a reusit prajiturica. Sarbatori fericite!

Anonim spunea...

FF BUNA PRAJITURA
LA NOI ACASA , MAMA O FACEA DE ANUL NOU , MAI ALES, CA-MI PLACEA MIE , FACEA SHI ALTE ZILE , DAR ATUNCI MI SE PAREA CA-I MAI POTRIVITA . DUPA DENUMIREA EI ,,ALBA CA ZAPADA ,,
AM VRUT SA VAD CE CREMA FOLOSESHTI , CA-MI PLACE CU , CREMA MULTA SI SPUMOASA .
ESTE FF BINE FACUTA CREMA TA .
FELICITARI .
PASHTE FERICIT ,2012 , CU MULTE BUNATATZI PE MASA , ALATURI DE CEI DRAGI.
RODICA-SHTEFANIA .ITALIA
stefania_rodica@yahoo.com

Andreea spunea...

Paste fericit si tie Stefania! Merci tare mult de vizita!

Trimiteți un comentariu