vineri, 17 iunie 2011

Dobos



Un desert fabulos ce nu necesita o introducere sonora. Imaginile ii spun povestea...

Blat ( pt 6 foi)
 6 oua+125g zahar+140g faina+35g unt topit si racit

- se separa ouale
- albusurile se bat cu 2/3 din zahar, galbenusurile cu restul
- se amesteca cele 2 compozitii, apoi se adauga alternatic si cate putin faina si untul
- se coc 6 foi subtiri, cca 7 minute la 370F (187C) pe tava asternuta cu hartie de pergament
- se lasa la racit pe hartia de pergament pe care s-a copt
* am facut 3 foi pe-o forma patrata apoi le-am taiat in 2

Crema
4 oua + 140g zahar+ 200g ciocolata amaruie (ori amestec)+ 200g unt la temperatura camerei+ 1 lingurita extract de vanilie

- ouale si zaharul se fierb in bain marie pana ce amestectul isi schimba culoarea si se ingroasa (ca o smantana groasa) apoi se lasa deoparte cca 10 minute si se adauga ciocolata tocata martunt, amestecand pana se incorporeaza perfect si se lasa deoparte pana s-a racit complet
- untul de bate spuma, apoi i se adauga, lingura cu lingura, amestecul cu ciocolata

Tortul se asambleaza ca in imagine, cea mai frumoasa foaie se pastreaza pt ''dob''  (tambur)


Glazura de zahar ars
150 g zahar + cateva picaturi de zeama de lamaie + 1 lingura de unt
(se poate face si numai din zahar, insa combinatia de mai sus e la fel de crocanta si mult mai usor de manevrat)

- toate ingredientele se pun intr-o cratita, se amesteca usor apoi nu se mai amesteca pana ce nu se transforma totul intr-o spuma de culoarea chihlimbarului
- daca atunci cand luati craticiuoara de pe foc amestecul este spumos, amestecati incontinuu pana ce capata un aspect usor transparent si puteti trece la ornare

Foaia cea mai frumoasa se taie in triunghiuri (pt un tort rotund), in felii dreptunghiulare pt un tort parelelipipedic samd. Eu am vrut sa capete forma unei prajituri asa c-am taiat foaia in patratele, le-am dat la frigider pe o foaie de pergament unsa cu unt, timp in care am pregatit glazura. Am pus din caramel, cu lingura, pe fiecare patratel, apoi am ornat prajiturica.



Cantitatile de aici dau un tort family size, nu party size :)



Caramelul care ramane de la patratele, se poate zdrobi intr-un blender si folosi pt a invesmanta niste trufe de ciocolata.

28 de comentarii:

Alina---Explora Cuisine spunea...

Am vazut zilele trecute reteta de Dobos la smitten kitchen si de atunci am ramas cuplata :) si al tau arata delicios! Mai ales cu romburile caramelizate, mmmm, vreau si eu o felie ca am venit prima :) fac si eu curand ca prea mi-e pofta! Weekend placut iti doresc! XoXo

Adela Zilahi spunea...

Oauu, arata tare bine! Vin la o feliuta :))) asa de dimineata! O zi minunata!

Livia spunea...

Mvai cum poate sa arate! M-as autoinvita la o bucatica!

Zazuza's Gulaschsuppe spunea...

extraordinar de aratos! mi-ai facut o poftaaa!

violette spunea...

Arata superrr apetisant...

pansy spunea...

am si eu o reteta in caietul mamei de dobos,nu l-am incercat inca,nu stiu daca e cal al tau sau nu,dar al tau arat nemaipomenit ! eu stiu ce bun este acest tort!

Daniela Addario spunea...

Felicitari, arata minunat si apetisant... uau, cu caramelul ala, mi s-a umplut gura cu apa... Multumesc pentru reteta, neaparat o salvez...

sarah spunea...

arata de vis!a trecut mullttt timp de cand n-am mai mancat dobos.cand ma gandesc totusi ca trebuiesc coapte 6 foi ma simt deja pui la rotisor.parca pofta e totusi mai mare.o zi minunata iti dorsc!

Lia spunea...

Alina ,

Ca de obicei ai gasit reteta perfecta.
Spun asta pentru ca si eu am incercat de-a lungul timpului mai multe variante de dobos.
Eu am o reteta similara,dar nu am pus unt in galzura.Am sa incerc si asa.Cred ca e mai usor de lucrat cu ea.
Pup .

Andreea spunea...

Servus Alina, merci de vizita! Si eu am smitten kitchen in blogroll si tot asa mi-am dat seama ca nu am dobosul pe blog si se cere o rectificare :)

Andreea spunea...

Adela bine ai venit. Am stiut eu de ce tai dobosul cubulete mici si multe :D :) O zi faina si voua!

Andreea spunea...

Livia cu multa placere! :)

Andreea spunea...

Zazuza, dupa atata sparaghel :) :) merge sigur un desert.

Andreea spunea...

Violette merci de vizita! :)

Andreea spunea...

Pansy, adevarat, e un desert rafinat.

Andreea spunea...

Servus Daniela,
e prima oara cand testez caramelul si pt ca e muuult mai maleabil decat zaharul ars pur si simplu (cu care ba te arzi la degete :O ba se intareste pana ai apucat sa acoperi tot capacul si nici ca se mai alsa taiat frumos dupa aia) si textura insesizabil diferita, merita retinut.

Andreea spunea...

Sarah servus! Daca ai o tava maare si dreptunghiulara poti coace foile dintr-una ori din maxim 2. Eu asa fac de multe ori, caci rabdarea nu-i una dintre calitatile mele principale :))

Andreea spunea...

Lia,

e a 2-a oara saptamana asta cand sunt botezata :) :) Pansy a lasat mesaj Danei :) :) tot e bine daca retetele va fac cu ochiul. :) :)

Reteta cu unt o stiu de cativa ani buni insa nu am avut curajul s-o testez pt ca mereu am facut dobosuri pt petreceri nu doar pt noi, deci de la 10 oua in sus pt foi si nu puteam testa in mijllocul iuresului. Acum stiu ca merita si asa am sa fac de-acum inainte. Te pup!

Mihaela spunea...

yummy yummy, vreau si eu o bucatica :)

Dulcegarii culinare spunea...

Sunt innebunita dupa dobos!! ieri a fost ziua unei colege si am mancat vreo 3 ... acum tu.. iar Dobos.. mai mananc si de la tine.. dar trebuie sa fac si eu... ca sigur vor si ai mei :)) Demential de bine arata!!! pupici

Lia spunea...

Andreea,
Scuza-mi confuzia.
Nu e de mirare cu atatea bloguri si retete care merita comentate .:)

Andreea spunea...

Servus Lia, nu-i nevoie de scuze. A fost foarte amuzant :) Te pup!

Mihaela si Antonina, la urmatoarea tura sun goarna :) Acum e prea tarziu.

sara & Miki spunea...

Ce bine arata... cum sa rezisti la asa ceva. Felicitari, pup!

Dulcegarii culinare spunea...

Andreea am venit sa mai mancat o tura la tine... prea bine arata !!

Ellie spunea...

Andreea, Wow! The cake looks absolutely beautiful! I've been wanting to attempt making the dobos for some time now....probably years:)! In any case, your Dobos jumps out of the page:)... it looks so creamy and delicious. Beautiful job!

Andreea spunea...

Te pup si eu Sara. Multumesc pt vizita! :)

Pupici Antonina :)

Hi Ellie, Dobos seems sooo festive (well, truth to be told, it is) that a lot of us don't do it if there is no special occasion so time flies ... I always did this cake for birthday parties and I always had tons of other things to do so it was a bad idea to mix all that. Dobos needs full attention, it's not difficult at all, as you can see, but it's not a great idea to do a bunch of other things in the kitchen AND The Dobos. :)))
Thanks for stopping bye Ellie!

Laura spunea...

Servus! Am facut-o mai de mult, super e, si nici nu-i tare time consuming. Si daca iti vine sa crezi la ai mei fix foaia cu caramel nu le place! Asa ca m-am sacrificat cu placere :))). O sa aplic metoda ta cu foile patrate/dreptunghiulare, merge mai rapid.

Anonim spunea...

al meu dobos a iesit ff bun am pus caramelu peste ,dar ie super.iam de pasti este f recomandat pt totii romani noi din usa si cei lalti ,care pe unde sa avem un paste binecuvantat cu toti la care ne place dobosu.

Trimiteți un comentariu