sâmbătă, 11 iunie 2011

Tort Framboisier



Reiau o reteta mai veche (fraisier), cu o poza si mai veche. :)
Un desert foarte aromat si fin, musai de facut acum cand capsunile/zmeura sunt in sezon.


Blat (genoise)

* 150 ml zahar
* 4 oua la temperatura camerei
* 5 ml (1 lingurita) esenta de vanilie
* 125 g faina
* 45 ml (3 linguri) unt nesarat, topit si caldut

- se sparg ouale intr-un bol, se adauga zaharul si esenta de vanilie si se freaca aprox 8 minute pana ce ouale isi tripleaza volumul
- se adauga untul usurel
- apoi se incorporeaza faina
* am pus si-un strop de praf de copt (1/2 lingurita)
- se coace la foc potrivit (216C-350F) cca 20 de minute, intr-o tava 20x20cm
- se incerca miezul cu o scobitoare si daca iese nelipicioasa putem scoate blatul din cuptor
- se lasa la racit

* pt prajitura de azi, am pus doar 3 oua si am ajustat toate ingredientele la 3/4 din original, insa nu e obligatoriu.

Crema

* 2 oua
* 125 ml zahar
* 45 ml (3 linguri) apa
* 30 ml (2 linguri) miere
* 250g unt moale
* 112 g ciocolata alba, topita si racita

- ouale se bat putin si se pun deoparte
- apa, zaharul si mierea se pun intr-o craticioara pe foc pana ce lichidul ajunge la temperatura de 117C, cam 2-3 minute dupa ce a inceput sa clocoteasca
- revenim sa batem ouale adaugand intr-un firicel foarte subtire siropul de mai sus, batem crema pana se raceste (cam 10 minute)
- adaugam bucatelele de unt una cate una, amestecand cu mixerul (sau malaxorul) pana se incorporeaza frumos apoi adaugam si ciocolata racita (atentie cand topiti ciocolata alba, cate 10 secunde per etapa, la cuptorul cu microunde) insa lichida si amestecam pana obtinem o crema onctuoasa
- am vazut si varianta in care frunctele zdrobite se amesteca in crema si desi gustul e la fel, se pierde aspectul care a consacrat aceste desert.

Optional se poate face un sirop pt blat

* 125 ml lichior de ciocolata alba (Godiva, de ex- versiune pt adulti)
* 30 ml (2 linguri) zahar


Pt cuvertura din martipan
* 200 g pasta de migdale, martipan
* colorant alimentar rosu 2-3 picaturi

- se framanta ca o plastilina pana obtinem o culoare compacta
- se intinde cu sucitorul, intr-un patrat de dimensiunea tortului, lucrand pe o suprafata pudrata cu zahar pudra pt a nu se lipi
- am sters partea care va sta deasupra cu un servet de hartie putin umezit

Martipan de casa
Din 150-200g migdale pudra, 100-125-150g zahar pudra (nu este o reteta pretentioasa), o lingura de ulei de migdale, cateva picaturi de esenta de migdale si cateva linguri de apa (pana se obtine consistenta plastilinei), se obtine un martipan perfect. Eu am mixat totul in robotul de bucatarie, am adaugat si colorantul rosu si dupa 30 de minute de stat la frigider, in folie de plastic,  foaia era numai buna de intins pe masa pudrata cu zahar pudra.



Prajitura se monteaza ca imagine


Se lasa la rece o ora, apoi se taie in forma dorita.



Dragalasa este?

15 comentarii:

felis spunea...

Minunat arata!!!

Nely spunea...

Woooowww, cat de bine arata!!!...delicios!

Alina---Explora Cuisine spunea...

Zmeura e fructul meu preferat!!! arata divin tortul tau Andreea, mi-as dori o bucatica mica, dar cum acul la cantar trebuie sa coboare, il pun la bookmarks deocamdata :) Weekend superb iti doresc! XoXo

yaya6 spunea...

ce culori ,ce bunatate.....

Dulcegarii culinare spunea...

Woww cum arata !! de vis.. pap si eu o praji maare.. pot?? hmmmm buna rau !! pupici

pansy spunea...

prajitura e faina de tot ! sunt adepta decorurilor minimaliste si fara munca multa.cred ca daca ar trebui sa traiesc din torturi,decoratii de pasta de zahar n-as face-o.im primul rand ca e munca multa si in al doilea rand ca eu n-am vazut pe cineva care sa nu dea de-o parte decoratia cu pricina !!!!deci sunt adepta decoratiilor de torta pe care lumea le manaca.bravo ! nu am incercat niciodata sa fac marzipan,da'acuma ca am vazut,credca am sa-l incerc

pansy spunea...

da'am uitat sa spunca la noi nu sunt ingredientele pentru marzipan: uleiul de migdale lipseste.esenta este.adica tu zici ca pasta asta se intinde usor si o poti ,manevra ? ma gandesc ca in lipsa de ulei se poate foflosi unt topit .ce zici ?

Andreea spunea...

Multumesc pt vizita dragute doamne :)

Pansy pupici!
Poti folosi ulei din samburi de struguri, pt ca-n fond vrem sa legam cumva pudra de migdale. altfel iese o pasta foarte faina (pt genul asta de cearceaf decorator, la altceva nu mai pricep:) ).

Ii admir mult pe cei care transforma un tort in opera de arta :)
Eu n-am rabdare pt asta desi mi-ar placea sa pot face asa frumuseti :)

Lia spunea...

Andreea,
Nu stiu cum decorezi tu torturi,dar pentru mine ceea ce ai facut aici e PERFECT !
Si Oau cum arata zmeura aia !

Andreea spunea...

:) Lia te pup.
Am multe tufe de zmeura in curte (s-a intins si pe la vecini .. nu stiu daca or fi fost bucurosi de oaspeti)si daca nu mi-o spala ploile pana cade fructul, o sa am vreo galetusa de zmeurica :)

sara & Miki spunea...

Arata super... nota 10 cu felicitari. Cum arata pozele ... mananci felia din priviri.
Cum a zis si pansy, nici eu nu sunt o fana a martipanului, nu pentru munca, ci cum a zis si ea, pentru ca atunci cand am mancat, la o cofetarie ce-i drept, nu mi-a placut. Nu am incercat sa fac in casa, dar varianta ta cred ca o voi incerca. Ma tenteaza. Te sarut si o saptamana frumoasa.

Zazuza spunea...

ce superbitate! si ce gustos trebuie sa fie! bine ca tocmai am facut o prajitura cu capsune, ca altfel lesinam aici de pofta :))

Andreea spunea...

Sara merci frumos pt vizita :)
Daca pudra de migdale nu are vreun gust ..statut, martipanul este delicios.

Zazua the summer is still young :D :)
Te pup!

retete- ina spunea...

arata super,felicitari pentru blog

Andreea spunea...

Cu multa placere! Merci fain pt vizita. :)

Trimiteți un comentariu