joi, 16 iunie 2011

Briose cu cirese



Dupa tarta cu cirese si clafoutisul cu cirese, ambele minunate, am descoperit o alta reteta care merita mentionata.

Postarea o consider un raspuns la invitatia super simpaticei Antonina :) la  provocarea lunii iunie. (aveam altceva in minte insa NU am gasit cirese care sa merite cumparate )

Briosele au fost o surpriza foarte placuta pt noi! Ciresele si glazura aromata, indulcesc perfect 'muscatura', iar aluatul aduce in hora aroma de unt si vanilie. Ce sa nu ne placa? :)



Pentru aproximativ 10 briose, pregatim de cu seara:

1. Pentru maia:
250 ml lapte caldut+ 40g zahar + 100g faina + 1 lingurita de drojdie uscata instant

- se amesteca toate si se lasa deoparte pentru 30 de minute

2. Pt aluat:
180 g faina+ 3 gabenusuri+ semintele unui baton de vanilie+ 70g unt moale+ 1 varf de cutit de sare

- cand maiaua arata semne ca a-nceput dospirea, se amesteca cu restul de faina, galbenusurile si semintele de vanilie
- cand toate sunt bine amestecate (ori cu malaxorul ori cu o lingura de lemn) se adauga si untul
- aluatul are consistenta si aspectul unui aluat de choux a la creme, deci e mult mai moale decat aluatul de cozonac
- se pune aluatul intr-un bol curat si se lasa la dospit in frigider, pudrat cu putina faina (aluatul) si acoperit cu folie de plastic (bolul :)))

3. Umplutura
un pumn de cirese uscate, inmuiate in apa+ 1/2 lingurita de esenta de migdale



A 2-a zi se scoate aluatul din frigider si se lasa la temperatura camerei cel putin o ora.

Aluatul mai creste mult fata de cat a crescut in frigider.
In punctul acesta, pt a evita o manevrare ceva mai putin prietenoasa (cea de pe masa usor infainata), va sugerez sa luati din aluat cu o lingura pentru inghetata si sa umpleti in felul acesta formele de muffine. Puteti presara intre 2 linguri de aluat din aceeasi forma, ciresele inmuiate si stoarse bine ori afine uscate ori stafide ori bobite de ciocolata ori le puteti lasa simple.

Oricum ar fi, sunt extraordinar de bune, textura este foarte, foarte speciala, ceva intre cozonac si panettone.

- dupa ce am umplut formele, putem presara cirese/afine/bobite de ciocolata etc
- se lasa briosele la o a 2-a dospire, pt alte 30-45 de minute, timp in care incalzim cuptorul la 370F (188C)* temperatura medie ideala pt copt prajituri la cuptorul meu (musai sa ajustati temperatura in functie de cuptorul vostru :) )

Daca aveti forme din silicon pt muffins folositi-le fara probleme, sunt minunate. Nu trebuie unse ori presarate cu nimic.



- se ung briosele cu un ou batut si se coc aproximativ 17-20 de minute sau pana s-au rumenit frumos si-au trecut proba Scobitorii (se inteapa briosa in mijloc cu o scobitoare si daca acesta iese uscata=> briosa e gata)



- se scot pe un gratar si se lasa la racorit

Foarte pufoase.





DACA doriti, puteti face si-o glazura din suc/pasata de cirese/zmeura/capsuni si zahar pudra (eventual si-un strop de colorant rosu, daca rozul nu va place :)) si puteti glazura briosele. Am pus capsuni pt c-am vrut o glazura viu colorata :)
Combinatia de arome este superba!

Merg perfect langa o cafea neindulcita.

6 comentarii:

Ellie spunea...

Andreea, Your brioche muffins looks spectacular. Yet another wonderful recipe. Thanks for sharing!
I just recently made some brioche hamburger buns... and loved the dough. So nice and soft... and you are right sort of like cozonac. I would love to try your version.

Dulcegarii culinare spunea...

Iti multumesc tare mult pentru participare ! o reteta excelenta.. imi plac mult ciresele uscate, parca aduna in ele si mai multa dulceata... Cu siguranta o reteta minunata.. Iau si eu o briosa.. ca am glicemia scazuta.. ;)) Pupici si o zi frumoasa!

Antonina Sofia Sociu spunea...

Astept cu mare drag sa-mi trimiti pe mail informatiile necesare .. pupici

Andreea spunea...

Ellie, you're most welcome :)
We will enjoy our baking experiences for long time from now on. I can tell! :)

Pupici Antonina, n-am uitat.
Pana anul asta n-am gustat cirese uscate insa de nevoie am cumparat o punguta si ce supriza faina m-astepta. Nu ne plac stafidele si-am gasit inlocuitorul perfect. :)

Anonim spunea...

Vai, Andreea, am facut briosele!:) Buuuune, foarte buuuune! N-am avut tava de muffins, le-am copt in tava normala, mi-au iesit niste turte de fapt, dar oricum gustoase. Eu am marit usor cant. de zahar din aluat, am pus prune uscate taiate marunt, mini chocolate chips si niste razatura de lamaie. O chestie pe care eu o fac in ultima vreme aproape tot timpul: pun turmeric in aproape toate deserturile, mai ales aluaturi/clatite (zici ca-s facute cu oua de casa din Romania) :), in crema de vanilie, etc. Pun putin, poate 1/4 lta (nu se simte aroma specifica de turmeric), cat sa dea o culoare frumoasa si de ce nu, turmericul e si un plus de sanatate (foarte bun antioxidant).O nebunie briosele tale, imi era pofta de ceva vreme de niste dospituri! Multumesc mult pt reteta si la cat mai multe idei creatoare culinare! Ana

Andreea spunea...

Servus Ana, chiar ma intrebam unde-ai disparut? :)


Reteta asta se vroia pt gogosi, insa e imposibil de modelat cu mana o gogoasa, doar eventual sa le iei cu lingura si sa le scapi in uleiul incins, toate astea ca sa justific de nu e dulce aluatul. Mie cu ciresele uscate (care-s ff dulci) si cu 'glazura' mi-au fost perfecte. Mama le-a facut cu zmeura de la congelator si mi-a spus la fel, ca ar fi trebuit mai mult zahar. Consistenta aluatului insa e tare faina.

Am in plan acum ceva dospitura cu aspect simpatic sa vedem daca iese ceva ce merita aratat pe blog.

Merci fain pt tipsuri, cu turmeric mai colorez si eu una alta, de celelalte proprietati nu stiam. :)
O zi buna Ana!

Trimiteți un comentariu