duminică, 14 februarie 2010

Tort Joffre



Inspiratia am gasit-o pe blogul danei2dor si-i multumesc frumos pt reteta. Metoda de preparare am modificat-o putin, nu-mi plac ouale crude in creme, singura exceptie facand-o Tiramisu.

Tortul este foarte ciocolatos, iar dulceata din coji de portocale si nucile ii dau un rafinament aparte.

Ingrediente pt blat si crema: 6 oua, 200g zahar tos, 100g cacao, 200g unt, 4 linguri pezmet fin (sau 2 linguri faina+2 linguri pezmet fin), 100g zahar pudra, 2 linguri dulceata din coji de portocala, 1 ceasca de nuci prajite si tocate grosier + cognac/rom/whiskey ...dupa plac;

Blatul
1) se dizolva la foc mic 200g zahar tos impreuna cu 100g cacao + o ceasca mica de cafea + o ceasca mica de apa, apoi se lasa compozitia la racit (ies cam 500g de sos)
2) 100g din unt se freaca spuma, se adauga pe rand 3 galbenusuri apoi si jumatate din compozitia de mai sus
3) cele 6 albusuri se bat spuma cu 100g zahar pudra si se incorporeaza in compozitia de mai sus, se adauga apoi 4 linguri de pezmet fin (sau 2 linguri de faina si 2 linguri de pezmet)
4) blatul se toarna intr-o forma de tort tapetata cu hartie de pergament si se introduce la cuptorul incalzit in prealabil la 375F. Minim 30 minute
Cand proba Scobitorii a fost trecuta cu succes scoatem blatul din cuptor si il lasam sa se raceasca.

O observatie aici, as mai adauga 2 linguri de faina (sau una de faina si una de pezmet)

Crema
3 galbenusuri se fierb in bain-marie impreuna cu a 2-a jumatate de sirop iar cand s-a racit se amesteca bine cu 100g unt, apoi se adauga nucile, dulceata din coji de portocale si 3 linguri din lichiorul preferat (am pus rom)


Am facut dulceata din coji de portocale anul trecut si ce bucuroasa am fost sa-i gasesc o utilitate, prea statea singura si trista in frigider :))


Sirop pt blat:
4 linguri de zahar se pun pe foc intr-o craticioara si se amesteca incontinuu pana ce zaharul capata o culoare frumoasa, de chihlimbar, in momentul acesta se adauga o cescuta de apa (grija mare unde tineti mana cand atinge apa zaharul ars! odata pt ca se ridica un abur extrem de fierbinte si a 2-a pt ca amestecul aproape da in foc, se transforma intr-o spuma furioasa, care insa se calmeaza repede) . Se lasa la racit

Asamblare:
blatul se taie in 2 sau 3, se pune primul blat pe farfuria speciala se insiropeaza fara a exagera (deci turnati cu lingura ici si colo, mai ales pe margini). dupa insiropare ideal este sa asteptati cateva minute pana puneti crema. Se procedeaza la fel cu restul de blat si crema.

Glazura: 100g ciocolata (de preferat neagra) + 100ml frisca lichida+ 1 lingurita de unt
Glazura se pregateste in bain marie apoi se toarna usor peste tort, avand grija sa nivelam frumos glazura. Se da la rece pentru cateva ore si ideal se serveste a 2-a zi.

12 comentarii:

yafa spunea...

Ce fain arata, cred ca e un deliciu, iar poza cu dulceata de portocale te face sa papi un pic de ecran ;)...Pups

Andreea spunea...

Elo servus, ca va bien? :)
Merci frumos pt vizita.

Andreea spunea...

As vrea si eu sa incerc in curand acest tort dar am cateva probleme:
1. cum fac dulceata din coji de portocale?
2. nucile trebuiesc prajite neaparat? si daca da atunci e in ordine daca le prajesc in tigaia tefal fara pic de ulei sau trebuie totusi si ulei?
Astept raspunsul tau...

Andreea spunea...

''Prajite'' e un fel de=a spune pt ca de fapt sunt coapte la cuptor. Nu, nu e obligatoriu. Daca vreodata prajesti in tigaia de teflon mereu fara ulei.

Dulceata de coji de portocale am facut-o de casa acum un an sau doi, daca vrei reteta neaparat sa-mi spui te rog.
Exista totusi si in supermarketuri si eu as cumpara-o de-acolo pt ca e o dulceata migalos de facut si nici nu e una dintre cele care se consuma des, deci nu merita efortul numai pt tortul acesta. :)

Andreea spunea...

Mersi de rapsuns. Spune-mi te rog daca aleg sa fac nucile la cuptor cum procedez? cat timp si la cate grade le coc la cuptor? N-am vazut pana acum dulceata de coji de portocale in comert dar adevarul e ca nici nu prea m-am uitat in special dupa ea, sper sa gasesc. sunt sigura ca da o aroma deosebita tortului.

Andreea spunea...

Cuptorul pe temperatura medie (cam 170C), nucile in tava intr-un singur strat, deci sa nu stea gramada. Le-as verifica din 5 in 5 minute, daca se coloreaza putin sunt gata. N-am cronometrat niciodata, dar nu cred ca trebuie sa stea mai mult de 10, hai 15 minute. Gusta la fiecare 5 minute pt ca se ard repede.
Eventual poti incerca sa-i dai aroma cremei cu coaja rasa de portocala. Ciocolata si portocala sunt tare bune prietene :)

Andreea spunea...

Multumesc pt promptitudinea raspunsului :D!

Unknown spunea...

Super arata! Felicitari! Ai niste retete minunate!

Andreea spunea...

Multumesc Iulia :)
Ma straduiesc sa colectionez retete bune :)
Tortul Joffre e foarte fin, foarte sarbatoresc.

Timea spunea...

Minunat tortul acesta! daca as avea dulceata de portocale nu as mai sta pe ganduri sa o fac :) buna combinatie intre ciocolata si portocale..delicios!

Andreea spunea...

Timea poti sa inlocuiesti dulceata cu coji de portocale confiate, sunt sigura ca tortul va iesi f gustos.

Roze spunea...

ma chinui cu tortul asta de cateva ore, nu mai pot de nervi, crema mai intai a iesit prea subtire pentru ca nu am fiert cat trebuia siropul cu galbenusurile si cand am pus untul nu era crema suficient de rece si apoi ca sa se ingroase am mai pus un galbenus si am mai tinut-o pe foc, s-a mai ingrosat si apoi foarte frumos s-a taiat... o voi reface complet dupa ce am irosit toata compozitia...

Trimiteți un comentariu