luni, 8 februarie 2010

Zurek- ciorba poloneza


Simpla si savuroasa, musai de incercat intr-o zi geroasa.

Pt bors (zakwas)
- intr-un borcan se pun 1,5- 2l de apa, 12 linguri de faina de secara si 3 catei de usturoi pisati
- se acopera borcanul/recipientul respectiv cu un stergar si se lasa la fermentat la caldura bucatariei.
- dupa indicatiile gasite, in 2 zile ar trebui sa fie gata borsul, insa eu l-am lasat 5 zile pana m-am declarat multumita de acreala lui.

In bucataria si acceptiunea mea :) la ciorba punem cate legume dorim:
- la 2-3L de apa adaugam dupa gust ceapa , telina radacina, pastarnac/patrunjel radacina, 10 ciuperci de marime potrivita (cele albe obisnuite sint ok) , cartofi (vreo 4 taiati cuburi), 3 catei de usturoi, 3-4 carnati proaspeti afumati (mai grosi, eu n-am avut) , 3-4 oua fierte tari, smantana 200ml sare, piper si maghiran uscat dupa gust.
- legumele curatate (mai putin cartofii) + ciupercile se pun la fiert in apa rece
- cand apa incepe sa clocoteasca se adauga carnatii taiati in bucatele de cca 2cm, se da focul mai potolit si se fierb toate pt 30-40 de minute pana s-au inmuiat legumele
- se strecoara zeama si se adauga si cartofii, eu am facut piure un morcov si l-am adaugat si pe el pt culoare
- cand cartofii s-au fiert complet, ii imprietenim cu bucatelele de carnati si ciupercile (feliate de-acum)
- separat, intr-o craticioara, punem borsul usturoiat la fiert si mai adaugam si ceilalti catei de usturoi, cand a dat bosrul in clocot il turnam printr-o strecuratoare peste ciorba (nu vrem usturoiul in ciorba, doar gustul lui)
- potrivim zurekul de sare, piper, adaugam maghiran (minim o lingurita) si smantana
- se mai amesteca putin si se trage de pe foc

Se serveste cu jumatati de oua si paine proaspata.


Sursa de inspiratie

5 comentarii:

andreea spunea...

Am mancat in Cracovia cel mai delicios zurek si intotdeauna m-am intrebat cum se face "borsul" lor. merci de reteta! cum scap de sesiune ma pun pe cautat faina de secara si revin cu pareri :)

Andreea spunea...

Servus Andreea, eu originalul inca nu l-am gustat insa am compilat de ici si colo ingredientele si modul de preparare si in final a fost o ciorba tare buna. Borsul din faina de secara e diferit de al nostru e mai otetiu :) , insa in zurek da o acreala foarte placuta. Bafta cu sesiunea! :)

andreea spunea...

Prima data cand am mancat tin minte ca m-am uitat la ciorba, am vazut ce are in ea si m-am rugat sa nu mor :)) Chiar, aia avea felii de carnati prajiti un pic. Imi lasa gura apa...

Gabi spunea...

Tocmai de am revenit din Cracovia. Mancarea poloneza este excelenta, mi-a fost un pic frica la inceput cand am vazut culoarea supei si acei carnati, dar dupa prima inghititura am mancat supa pe nerasuflate.
La plecare am cumparat o sticla de bors polonez dintr-un supermarket, acum urmeaza experimentul Zurek de Romania. :)

Andreea spunea...

Servus Gabi, am cumparat si eu un borcanel de bors de la un magazin polonez insa cand l-am mirosit am ramas in cumpana daca sa-l folosesc au ba si-am decis ba. sper sa n-ai aceeasi senzatie. Nu miroase a trandafiri :) insa sa miroasa a ceva comestibil :))
Borsul de casa, desi avea un miros mai iute are o aroma placuta. Eu n-am gustat originalul deci n-am termen de comparatie, :)insa de placut, ne-a placut zurek ce mi-a reusit :))

Trimiteți un comentariu