duminică, 28 februarie 2010

Prajitura/Tort Opera


Bunica mea implineste 89 de ani pe 29 februarie si-am vrut sa-i fac un dulce mai special. Am gasit ideea pe blogul Narniei si-i multumesc pt inspiratie.

Ingrediente:
12 oua (separam 10 albusuri si galbenusurile 3+3+ 4) , 550 g zahar, 140 g faina, 240 ml lapte, 110 g migdale macinate, 340 g ciocolata amaruie, 500 ml frisca lichida, 225 g unt, 3 lingurite de ness fara cafeina, 1/2 lingurita esenta de vanilie, 1/2 lingurita esenta rom, 5 g gelatina (3 foi), o lingurita de praf de copt.

Blatul: ( vrem 4 foi)
10 albusuri+ 2 oua intregi+ 4 galbenusuri, 220 g zahar, 140 g faina, o lingurita de praf de copt, 110 grame de migdale fin macinate.

- se incinge cuptorul la 350-375F (temperatura medie)
- se bat albusurile spuma cu jumatate din cantitatea de zahar
- galbenusuruile, ouale, restul de zahar se amesteca pana isi dubleaza volumul
- faina, migdalele si praful de copt se amesteca si se incorporeaza in compozitia cu galbenusuri
- 1/3 din albusuri se amesteca fara delicatea obisnuita in compozitia cu faina, apoi se adauga si restul de albus amestecand incet cu miscari de sus in jos
- daca vreti un tort rotund v-as recomanda o forma cu diametrul de 30cm
- eu am avut o tava de dimensiunea cuptorului (ad litteram) si foile au iesit o idee prea groase. Ar fi fost perfecte daca foaia uriasa o imparteam in 3 si mai coceam o a 4-a foaie separat. (Narnia m-a avertizat insa am crezut ca tava mea uriasa este perfecta, mea culpa :) )
- se coace aproximativ 15 minute sau pana s-a rumenit delicat
Crema cu cafea
25ml apa, 3 lingurite de ness decaf, 140 g zahar, 3 galbenusuri, 225 g unt.

- se fierb in bain marie toate de mai sus (mai putin untul!), pana se ingroasa putin
- se lasa la rece si veti vedea ca se ingroasa binisor odata racit
- se freaca untul spuma si se adauga treptat din compozitia cu ness pana se incorporeaza totul si obtinem o crema spumoasa

Crema cu ciocolata
240ml lapte, 90 g zahar, 3 galbenusuri, 1/2 lingurita esenta de vanilie, 5g (3 foi) gelatina, 170 g ciocolata amaruie, 360 ml frisca lichida

- am pus gelatina la inmuiat in apa calda, musai sa fie complet topita
- galbenusurile, zaharul, laptele le-am pus la fiert in bain marie pana s-au ingrosat, am adaugat gelatina, am amestecat de 3 ori si-am tras de pe foc
- ciocolata se topeste in 100 ml din frisca, tot in bain marie
- crema cu galbenusuri se toarna peste ciocolata topita si se omogenizeaza amestecul
- acum aveti de ales intre:
a) a amesteca si restul de frisca in compozitie caz in care dati la rece crema si-o bateti spume pe urma ( procedeul seamana cu cel de la deliciosul Rigo Jancsi)
b) a bate frisca spuma si a o incorpora delicat in amestecul cu ciocolata
- eu am folosit procedul a)

Ganache
140ml frisca + 120g ciocolata amaruie (in original erau 170g, eu am constatat tardiv c-am ramas fara ciocolata)

- ciocolata si 50ml frisca se topesc in bain marie, apoi se ia craticioara de pe foc
- se dauga si restul de frisca si se incorporeaza bine

Siropul
- 150ml apa, 100g zahar, esenta de rom (dupa gust as spune)

- zaharul si apa se tin pe foc pana se topeste zaharul, se adauga esenta de rom si se lasa la racit

Cand toate minunile de mai sus sunt reci incepe asamblarea
1) blat (il insiropam) 2) 1/2 din crema de cafea 3) blat (insiropam) 4)crema de ciocolata in intregime 5) blat (il insiropam) 6)1/2 din ganache 7) blat (il insiropam) 8) restul de crema de cafea ... ne odihnim 10 minute, timp in care dam totul la congelator . Ultimul strat este restul de ganache care este si glazura in cazul nostru
Ideal ar fi sa-l taiati a 2-a zi sau cel putin dupa 4 ore de pauza.
Bunica l-a adorat!

6 comentarii:

Olgutza spunea...

Cata crema...:P
Felicitari!! Ai avut mult de munca, dar si rezultatul e pe masura. La multi ani bunicii tale si multa sanatate :)

Andreea spunea...

Daaa, zeci si zeci de linguri de crema :) ...
Merci frumos pt urari, la fel si tie.

Miha spunea...

La multi ani bunicii tale.
Prajitura e intr-adevar foarte foarte buna.

Andreea spunea...

Multumesc frumos Miha. O primavara minunata iti doresc :)

Narnia spunea...

Ti-a iesit foarte fain, Andreea! Ma bucur tare mult ca i-a placut bunicii tale. Sa-i dea Domnul sanatate si sa o ai mlti ani langa tine.
O primavara frumoasa si plina de tot ce iti doresti!

Andreea spunea...

Narnia:) ma bucur sa te vad. Iti multumesc pt urari si ti le intorc inzecit. La noi miroase a primavara deja, incredibil pt partea asta de lume.

Trimiteți un comentariu